perasaan tertipu




Sjk beberapa bln lepas, makin terasa prasaan ttipu. makin x dpt dkawal rs sakit ht yg amat sgt. ye la, bkn skit2 duit, siap kne cancel kete gare2 bende tu. gare2 bende tu utang makin btambah, yg lain sume lesap. harapan aku pun makin tkubur, sakit,huhu.. gare2 kebodohan sdiri n ktidakjujuran manusia yg mgelarkan diri 'kawan' kononnye.


InsyaALLAH, harapan aku ujian ni pembuka kpd peluang yg lebih baik, yg mberi kebaikan bersama. 
dan aku tjumpa ini



' tanpa pengalaman tertipu, kita tidak akan tahu bagaimana erti sebenar tipu daya. bagi mempelajarinya, kita mungkin diberi pengalaman untuk ditipu dan kita mungkin ditipu dengan jumlah yang banyak dalam universiti pengalaman '

seketul terkena kat batang idung sendiri.  
bila renung semula kesilapan tu, baru aku perasan, aku tidak bertanya betul-betul kepada ALLAH tentang keputusan yg aku buat. hanya berdasarkan rasional dan nafsu semata kerana terlalu ingin melaksanakan hajat sendiri.

'kita mungkin terlupa bahawa hajat yang dirasakan baik dan masa yang dirasakan sesuai itu sebenarnya tidak baik dan tidak sesuai untuk kita'

'mengapa aku tidak memulakan langkah awal dengan bertanyakan Allah samada tindakan yang akan aku ambil betul atau tidak dan adakah ia pada masa yg sesuai?'



bertanyalah kepada Allah sebelum bertindak, bukan meminta sebelum bertanya.

 'seorang makhluk tidak akan mengetahui dengan pasti jawapan masa depan manakala Yang Maha Pencipta sudah pasti ada jawapannya kerana setiap perencanaan kehidupan ada pada-NYA'

0 comments: